afval

26 oktober 2014 - Manokwari, Indonesië

afval op LemonMet een verkoelend zeebriesje varen we van Manokwari naar Mansinam. Hier geef ik twee keer per week Engelse les. Rechts zien we het eiland Lemon met haar prachtige witte strand en palmbomen. Voor ons de heuvel van Mansinam met het Christusbeeld dat over de baai uitkijkt. Op de achtergrond het Arfakgebergte, deels gehuld in wolken. Elke keer geniet ik weer van dit plaatje.

Opeens valt de motor stil. Dat gebeurt wel vaker. De bootsman haalt de schroef boven water en verwijdert het plastic. Ja, afval; dat besmeurt het prachtige plaatje toch wel. De stroming drijft het bijeen en op die plaatsen zie je dus een kleine plastic soep. Daar geniet ik nog steeds níet van.

Bij alles wat je hier koopt, al is het een tube tandpasta, krijg je een plastic tas. Daar begint het. Té veel producten worden in of met plastic verkocht. Schoon drinkwater is alleen in plastic te verkrijgen. De grote gallons worden hervuld, maar de drinkflessen worden weggegooid. Op het moment dat iets zijn functie verliest, wordt het afval en belandt het overal behalve op de juiste plek. Te veel mensen gooien het afval letterlijk naast zich neer.

Omdat er geen vuilophaalsysteem is, ook dit weet de overheid niet te organiseren, verzamelt men thuis het afval op een hoop of dumpt het ergens in de buurt. Rond zonsondergang zie je overal boven de stad rookpluimen van de vuilnishopen die in brand staan. Op deze manier krijgt iedereen dagelijks een behoorlijke hoeveelheid schadelijke stoffen binnen. Of je nu rookt of niet.

Talia, ook werkzaam voor de SDSP, is in het voorjaar gestart met een afvalproject. Zij heeft een succesvol project op Ambon bezocht en heeft in Manokwari en omgeving behoorlijk wat contacten gelegd. Maatschappelijk draagvlak is namelijk essentieel om iets te bereiken. Daarnaast is ze een pilot gestart op een basisschool. Ik werk op haar manier verder, ook voor de SDSP. Dat houdt dus in: zoeken naar initiatieven, netwerken, veel gesprekken voeren en degene die iets voor elkaar kunnen betekenen, met elkaar in contact brengen.

Daarnaast ben ik op het moment druk met het ontwikkelen van een lesprogramma over afval. Deels gebaseerd op programma’s die elders in Indonesië draaien, deels met eigen inbreng. Voor m’n vertrek uit Papoea wil ik dat er een lespakket ligt waarmee de stichting en scholen in heel Papoea direct aan de slag kunnen. Hopelijk is dit initiatief een kleine stap in de goede richting en wordt het plaatje van de baai van Manokwari zo uiteindelijk nog mooier.

1. Peter:
    28 oktober 2014
    Hey Ruuf,

Ik heb net een documentaire gedownload die over dit onderwerp gaat:"Bag it".
    Is misschien lastig met de internetconnectie daar, maar misschien geeft het je ideëen.
    Have fun
  2. Rufus:
    29 oktober 2014
    Hey Peter!
    Dank voor je tip. De trailer heb ik al voor een kwart kunnen kijken... De internetverbinding is hier idd niet je van het.
  3. Talia:
    29 oktober 2014
    Hoi Rufus!

Weet je wat handig is als je toch video´s wilt bekijken van internet? As het om youtube films gaat kan je het in Papua heel snel downloaden via http://www.downloadvanyoutube.nl/, dit is rechtstreeks via het web.
    Wat ik zelf als programma op mijn laptop het is dvdvideosoft, echt ideaal en daarmee kan je ook prima youtube films downloaden, maar in dit geval moet je dus wel eerst het programma downloaden, wat wel weer even kan duren. Maar als je eenmaal het programma gedownload hebt werkt het als een trein!

Succes!!! En natuurlijk heel veel plezier!! :-)
  4. Ed booms:
    2 november 2014
    Hoi Rufus,

Droevig om te lezen, dat zo'n mooie natuur ook gewoon ten onder dreigt te gaan aan afval en dat men niet in staat is om daar iets structureel aan te doen. Ik hoop van ganser harte dat jouw/jullie initiatief enig soelaas gaat bieden en dat vooral de bewustwording ervoor gata zorgen dat er stappen worden gemaakt, hoe klein dan ook. Mooi dat jij je daarvoor in wilt zetten!
  5. Sanne:
    8 november 2014
    Hoi Rufus,
    Wat leuk om zo de Dag(en) van de Duurzaamheid in Indonesië vorm te geven :) Wij zagen het vele afval ook beeld op Sumatra, niet uit vandalisme of makkelijkheid of zo, maar volgens mij echt uit niet -wetende dat ze alles gewoon op straat gooien of verbranden. En de plek om te beginnen is bij de kinderen! Als ik iets kan doen (uitzoeken, uitwerken wat dan ook), dan moet je het maar zeggen! Veel succes en plezier:) Groetjes Sanne