Te koop

10 november 2014 - Manokwari, Indonesië

na schoolIn Nederland was de examendiefstal op het Ibn Ghaldoun een groot schandaal. De school moest uiteindelijk zelfs sluiten. Als ze in Papoea dezelfde strafmaatregel toepassen, blijven er waarschijnlijk weinig scholen over.

In het algemeen kun je leerlingen verdelen in twee kampen. Zij die echt wat willen leren en zij die alleen een diploma willen. Dat is hier niet anders. Veel pubers hebben nu eenmaal belangrijkere zaken aan hun hoofd dan school. Maar kun je zonder iets te leren een diploma krijgen? Hier in Papoea is dat op veel scholen mogelijk. Zo worden tegen betaling cijfers verhoogd. Of antwoordformulieren van examens worden voorzien van kleine potloodpuntjes bij de juiste antwoorden. En ben je geslaagd? Dan mag je regelmatig nog een bedrag op, of eigenlijk onder, tafel leggen voor de vlag uit kan. En niet die van Papoea, want daar staat een gevangenisstraf op. Doordat diploma’s te koop zijn, is het niveau van veel afgestudeerden laag. Veel van hen vinden een baan als ambtenaar, wat weer verklaart waarom het overheidsapparaat zo log is.

En het blijft niet bij diploma’s alleen. Ook een rijbewijs, zowel voor de motor als de auto, is te koop. Sterker nog; er zijn niet eens rijlessen te volgen. Je móet je rijbewijs dus wel kopen. Het rijden leer je gaandeweg, op de motor meestal al op jonge leeftijd. Vanmiddag haalde ik een motor in met drie kinderen van rond een jaar of tien. Dat is geen uitzondering. Omdat je meestal leert met vallen en opstaan, moet je er maar niet bij stil staan dat helmen voor kinderen hier amper worden verkocht.

Met corruptie proberen velen een graantje mee te pikken, maar stokt de ontwikkeling van het gebied. Dit systeem houdt de regering in Jakarta graag in stand. Zo behoudt ze namelijk de controle. Triest dat het grootste deel van de bevolking van Papoea daar de dupe van is. Hopelijk kan Jokowi, de nieuwe president, daar verandering in brengen. Al is het maar een klein beetje.

1. Ed booms:
    15 november 2014
    Hoi Rufus,

doe mij een motorrijbewijs én een academische graad rechten. Dan kunnen de kinderen me met recht meester Ed noemen!
    Het is wel droevig om te lezen dat het anno 2014 nog steeds zo gaat. Iedereen kan zien dat dit het land uiteindelijk niet verder gaat helpen. Die 9,2 van onze school staat daar natuurlijk in een héél ander daglicht..!
    Volgens mij zitten we nu zo ongeveer op de helft van je reis. We gaan dus weer bijna aftellen.
    Wij houden ons nog maar even bezig met de Zwarte-Pietendiscussie. Als je dat uitlegt in Papoea, ben ik bang dat ze ontwikkelingshulp naar ons land gaan sturen..:-)