Liters zeewater

21 oktober 2014 - Manokwari, Indonesië

zonsondergang bij Amban‘Ombak besar!’ zegt Theo. Grote golven. We zitten op de motor en kijken vanaf de hooggelegen weg in de baai. Hoezo ombak besar? Het water is zo vlak als een spiegel! Hij legt me uit dat als het water in de baai vlak is, de golven aan de noordkant van Manokwari goed zijn. Mij ontgaat de logica, maar ik vind het allang best; het surfseizoen in namelijk begonnen!

Meer dan tien jaar geleden ben ik een aantal keer op surfcamp geweest in Spanje. Destijds stond ik op de plank voordat de golf brak, maar veel verder kwam ik niet. Ook aan het begin van deze reis, op Bali met Ronny uit Veghel, bakte ik er weinig van. Fantastisch dat ik nu dus anderhalve maand de tijd heb om het golfsurfen eindelijk goed onder de knie te krijgen. Tenminste, dat hoop ik.

Pantai Amban, het strand van Amban, is onze privéspeeltuin. Hier zijn geen surfdudes die ik kwaad kan maken, omdat ik in de weg lig of ‘hun’ golf verpruts. Dat stelt gerust. Af en toe ligt er een piloot van Susi-Air in het water, maar verder zijn wij de enigen.

De eerste keer besef ik weer waarom surfers zo breed zijn. Het peddelen kost behoorlijk wat kracht en het lukt me niet om op het juiste moment de juiste snelheid te bereiken. Wel lukt het me een aantal keer om op het moment dat de golf breekt er precies onder te liggen. Dan kom je dus in een wasmachine terecht, moet je onder water ontspannen, rustig blijven en als de golf zijn kracht heeft verloren weer boven water komen. Vervolgens zie je de volgende, gebroken golf op je afkomen en probeer je hier met je board onderdoor te duiken. Tussen de golven door peddel je als een gek om in veiliger vaarwater te komen. Als ik daar aankom ben ik helemaal op. En dan begint het weer van voor af aan. Timen, peddelen en op het juiste moment gaan staan. Het klinkt zo simpel.

Doorgaan en niet opgeven; dat is het motto. De liters zout water die ik binnenkrijg, neem ik voor lief. Voorlopig zal ik nog regelmatig ‘gespoeld’ worden. Dat hoort erbij. Maar het gaat de goede kant op. Ondertussen heb ik vier keer gesurft en ik sta! Voor de golf breekt, down the line! Heerlijk, om zes uur opstaan is voor mij ineens geen punt meer.

1. Putih:
    21 oktober 2014
    WOW! You did it. Gaaf hoor Ruuuuf. Je schrijft super. Ik lees het zo weg ;-) Maar blijf! Blijf daar en blijf schrijven. Selamat Jalan xxxxPutih
  2. Kees v.d.klooster:
    22 oktober 2014
    hoi rufes prachtig dat je surft op de golven en wat een prachtige foto,s ga je goed en gr uit sleeuwijk
  3. Ed booms:
    24 oktober 2014
    Ik meld Dorian van Rijsselberghe vast dat hij er niet zomaar van uit moet gaan dat hij ons land als surfer vertegenwoordigt in Rio op de Spelen van 2016. Onze Rufus komt eraan!
    Zou water spoelen helpt vast tegen allerhande kwalen en 06.00 uur op...ik moet er niet aan denken! Ik surf meestal in mijn dromen en dat houd ik voorlopig nog maar even zo!
  4. Betty Stuger:
    24 oktober 2014
    Rufus,
    Wat jij ziet, beleeft en beschrijft klinkt mij als meer dan muziek in de oren.
    Geniet van je mooie ervaringen Rufus.
    Lieve groet , Betty
  5. Tim:
    8 november 2014
    SURFDUDE!!! Miss you
  6. Karen:
    26 november 2014
    Heee Rufus, surfdude, hangloose........Oooh ik heb met plezier je verhalen gelezen op de website...geweldige ervaringen,maar volgens mij gaan we je niet herkennen als je terugkomt...een grote spierbundel door al dat gesurf ahahahahahah!! Nou geniet!! groet, Karen