Persipura

16 november 2014 - Manokwari, Indonesië

supportersTheo is door het dolle heen. Hij springt om me heen en herhaalt telkens 'Boaz! Boaz lagi!' Hij heeft gescoord, alweer. De topscorer van de Indonesische competitie speelt voor het team dat al drie keer op rij landskampioen is geworden, Persipura. Op dit moment speelt de club uit Jayapura de halve finale tegen Pelita Bandung Raya en het ziet er goed uit. Helemaal als Boaz nogmaals scoort. Uiteindelijk wint het favoriete team van Papoea met 2-0 en gaat dus door naar de finale.

het niveau

In een land waar ruim 250 miljoen mensen wonen en voetbal immens populair is, verwacht je dat de landelijke competitie van hoog niveau is. Bovendien zou het samenstellen van een sterk nationaal team ook niet moeilijk moeten zijn. Helaas, het niveau is laag en het zal nog wel even duren voordat Indonesië, en later Papoea, aan een WK deel zal nemen.

het probleem

Op straat in Berastagi, een plaats op Sumatra, sprak ik vorig jaar een man die het graag met me over de huidige situatie van het voetbal in Indonesië wilde hebben. Hij is ervan overtuigd dat er hulp uit Nederland moet komen om het voetbal in Indonesië te ‘redden'. 'Nederland heeft tenslotte nog wat goed te maken.' Een andere man is bang dat het niveau ook met de hulp van buitenaf niet zal stijgen. Corruptie heeft namelijk ook zijn wortels in het voetbal. Dat heb ik van meerdere mensen gehoord. Door de corruptie is het moeilijk om sterke spelers en coaches aan te trekken. En naast de coach zijn er anderen die bepalen wie er wordt opgesteld. Dat komt de kwaliteit van het spel niet ten goede. Mooi is het wel, dat veel van de spelers van Persipura Papoea's zijn.

trots

De finale tegen Persib, vorige week vrijdag gespeeld, wordt na een verlenging en penalty's helaas verloren. Manokwari is in mineur, maar is er ook vast van overtuigd dat het verlies is te wijten aan de onterechte rode kaart. Papoea heeft in ieder geval een team om trots op te zijn. Net als Nederland trots kan zijn op PSV.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Talia:
    20 november 2014
    Hahaha pisv.. Ach ja verschil moet er zijn! Wij steunen Persipura ook vanuit Nederland! Bedankt dat je zegt, dat Papoea strax ook aan een WK deel zal nemen, tegen die tijd zal Persipura niet meer deelnemen aan de indonesia league, maar aan de Pacific League ;-)
    Wist je trouwens dat Arjen Robben zijn eerste off voetbalwedstrijd in Manokwari heeft gespeeld? Lees: http://www.nd.nl/artikelen/2014/juli/10/jeugdtrainer-robben-voetbalt-nu-bij-de-papoea-s

Je doet het geweldig, het gaat je goed!
  2. Ed Booms:
    5 december 2014
    PSV??? Zal dan wel Papoea Sport Vereniging zijn? Ik weet niet wie er trots zal zijn op PSV, maar die laten we binnenkort opnemen in ene inrichting; daar is écht iets mee mis!
    Als het voetbal van een bedenkelijk niveau is, maak jij dan ook nog kans om in het nationale elftal te komen?
    Als het Nederlands Elftal op de huidige weg doorgaat, dan spelen ze héél snel in dezelfde competitie, want zoals ze nu spelen is er weinig om trots op te zijn......