Prikkeldraad en shotguns

30 december 2016 - San Pedro la Laguna, Guatemala

Met een boze blik en een shotgun staat de bewaker voor een rij krakkemikkige winkeltjes. De shotgun maakt op mij de meeste indruk. Als zo’n straatje al een beveiliger nodig heeft, hoe is het dan gesteld met de grotere winkels? Ik kom het niet te weten, want ik zit in de shuttle van Guatemala-stad naar Antigua, waar ik mijn eerste nacht in Midden-Amerika beleef. Onderweg valt me vooral op, dat overal in Guatemala-stad prikkeldraad op- en omheen zit. Dat is wel te verklaren, want al was m’n voorbereiding minimaal, ik weet wel dat in de Mega Top Gevaarlijkste Steden Ter Wereld Guatemala-stad op nummerrrrrrtje… 25 staat. Dat is niet mis. Nu zijn de meeste moorden drugs- en/of bende gerelateerd, dus het zal wel loslopen. Toch heb ik geen zin om hier te overnachten. Ook het promotiefilmpje van de stad heeft me niet weten te overtuigen. Ik slaap liever in de voormalige hoofdstad van Guatemala, Antigua. Slechts een uurtje rijden vanaf Guatemala-stad en UNESCO-werelderfgoed. Prima voor één nachtje. De dag erop rijd ik met de volgende shuttle door naar San Pedro, een klein dorpje dat aan het ‘Lago Atitlan’ ligt. Hier zal ik minimaal drie weken een cursus Spaans volgen.

Gelukkig is de sfeer in San Pedro een stuk aangenamer dan in Guatemala-stad. Hier geen shotguns, wel hier en daar wat prikkeldraad. Maar vooral een heel ontspannen sfeer, geweldige uitzichten, een aangenaam temperatuurt en ontzettend vriendelijke mensen. De meeste bewoners zeggen me zelfs gedag als ze me tegenkomen. In een dorp waar ik zeker niet de enige toerist ben, vind ik dat toch wel bijzonder. San Pedro lijkt me dan ook  een uitermate geschikte plek om een paar weekjes te vertoeven.