Oranjekoorts

3 september 2014 - Manokwari, Indonesië

Manokwari Holland ClubDe familie barst in juichen uit. Wie heeft er gescoord? Niemand? Nee, ik heb net verteld dat ik uit Nederland kom! Reageerden ze bij de immigratiedienst maar net zo enthousiast.

Elk EK en WK kleurt Nederland oranje. Dit ondertussen een traditie. Hier in Papoea is het niet anders. Bijna twee maanden na het spelen van de WK finale, zie ik hier nog dagelijks veel oranje en rood wit blauw. Op auto’s, motors, billboards en huizen. Het ik-draag-een-oranje-shirt-gehalte is hier zelfs een stuk hoger dan in het thuisland van Team Oranje. Toch gek, bijna aan de andere kant van de wereld.

Als Nederlander word ik vaak vergeleken met een bekende speler. En op wie lijk ik dan het meest? Nee, niet op Nigel de Jong. Op wie dan wel? Inderdaad: de duikelaar, Robben. Hij is hier enorm populair. Sommigen beweren zelfs dat hij in Manokwari is geboren en niet in het gehucht Bedum in Groningen.

Regelmatig wordt er 'Robben' naar m’n hoofd geslingerd. Door enkele bemanningsleden tijdens de Raja Ampat reis ben ik zelfs de hele week zo genoemd. Toch jammer dat m’n voetbalkwaliteiten en salaris niet lijken op die van de duikelaar.

1. Ed Booms:
    4 september 2014
    Hey Rufus,

Wat grappig, ik hoorde laatst dat Arjen Robben aangesproken werd met "Ben jij niet die Rufus van de Veldrakker?" :-)
    Vanavond en volgende week spelen we met het Nederlands elftal tegen Italië (oefenpotje) en Tsjechië (kwalificatie EK). Mocht het fout aflopen, dan zullen ze je dus wel gaan bellen, want wie e niet meedoet........juist Rufus...eh..Arjen Robben!
  2. Conny:
    7 september 2014
    geweldig joh!!! wij gaan je volgen xx
  3. Rufus:
    7 september 2014
    Wat gek, Guus heeft me nog niet gebeld. Misschien heeft hij m'n Indonesische nummer niet:)
  4. Ed booms:
    8 september 2014
    Ze hadden je goed kunnen gebruiken: 2-0 verloren in een waardeloze wedstrijd. Overmorgen nieuwe poging, maar dan wél voor het echie tegen Tsjechië uit...altijd lastig!