Barapen

9 september 2014 - Manokwari, Indonesië

Barapen stap 10

Wil je op een gezellige zomeravond lekker eten, maar heb je genoeg van de BBQ? Misschien is barapen dan wat voor jou. Deze traditionele manier van eten bereiden, wordt in Papoea gebruikt als er wat te vieren valt. En vandaag valt er wat te vieren, want Esther is twintig geworden. Barapen gaat als volgt:

Stap 1: zoek een geschikte locatie buiten bebouwd gebied. Denk bijvoorbeeld aan een strand of een park.

Stap 2: bouw een grote stapel van droog hout.

Stap 3: leg boven op die stapel hout een flinke lading stenen.

Stap 4: steek het hout in brand.

Stap 5: pas op voor stenen die te heet worden en uit elkaar spatten.

Stap 6: zorg voor genoeg eten; varkensvlees, kip, groente, vis, singkong en waar je verder zin in hebt.

Stap 7: maak in een grote pan een bed van papayabladeren (een perfect medicijn tegen malaria, al heb je daar in Nederland weinig aan). Leg daar een laag vlees op. Schenk er wat bumbu bij voor extra smaak. Dek het geheel af met een mix van andere bladeren. Leg daar weer een laag vlees op, gevolgd door een laag bladeren, wat bumbu en herhaal dit proces tot de pan helemaal gevuld is.

Stap 8: rijg het vlees dat niet meer in de pan past op spiesen van bamboe.

Stap 9: haal de stenen uit het vuur en leg ze rond en op de pan. Leg de spiesen en dat wat niet in de pan past, op de stenen ernaast. Let op: de stenen zijn HEET!

Stap 10: dek het geheel af met een flinke bos takken en bladeren.

Stap 11: ga een uur wat anders doen.

Stap 12: haal de takken en bladeren van de pan.

Stap 13: vis met een bamboe klem de stenen van de pan. Let op: de stenen zijn nog steeds HEET!

Stap 14: bekijk het resultaat en presenteer het op een iets koelere plaats.

Stap 15: selamat makan, oftewel: eet smakelijk!

1. Ed Booms:
    12 september 2014
    Kijk, dat zijn nog eens recepten! Met al die lagen lijkt het op Papoease variant van lasagne :-)
    Mooi dat het ook nog eens medicinaal is om je tegen allerhande kwalen te beschermen! Het lijkt me allemaal wel een beetje bewerkelijk in mijn keukentje....Eet smakelijk en ik zou je (terugkomend op de Oranjekoorts) maar beschikbaar houden voor het Nederlands elftal. Gezien de laatste "prestaties" 0-2 tegen Italië en 1-2 tegen Tsjechië kun je zó aansluiten.......
  2. Sandra:
    17 september 2014
    Hoi Rufus,
    Dank voor je leuke verhalen. !
    Dit laatste verhaal kunnen we wel als inspiratie gebruiken voor het team uitje op
    de Veldrakker.
    Groet, Sandra